søndag 29. november 2009

Kakemann - oppskrift

I dag var siste dagen med skarvejakt. Nå er det ett år til neste gang.... Vi fant masse fugl, men det ble ingen fangst. Det var deilig å være på sjøen hele den lyse tiden av dagen og det skal ikke bli lenge til neste tur.

Jeg måtte prøve den nye linsen min og fikk endelig tatt det kakemann-bildet jeg ønsket meg - og dette er ikke for fotografens skyld - det er slik Tore padler omkring, med kakemenn i vestelommen...

Fra 2009 11 29

Her er oppskriften:

1 boks seterrømme
samme boksen med sukker
1 ss hjortetakk
1 ss vaniljesukker

hvetemel

Cluet her er å la rømmen stå med sukker og hjortetakk ganske lenge. I går lot jeg det stå i flere timer og da ble kakene bra. Jeg tror det blir sprekker i kakene hvis ikke disse sakene får løse seg skikkelig opp i rømmen.... Jeg bruker demerarasukker og det trenger litt omsorg. Nå har jeg prøvd med ekte vaniljesukker også, men tror jeg liker Freia sitt best i disse kakene.

Mel blandes i til deigen blir håndterlig. Jeg lager kakene ca. 0,5 cm tykke. Min datter insisterer på at jeg legger dem i boks med en gang de er kalde - da blir de myke. Hvis jeg lar dem tørke litt blir de harde.

Noen ganger dypper jeg halve kaken i smeltet kokesjokolade og legger på matpapir til tørk. Veldig godt - men ikke egnet for å være med på padletur.

Jeg tror jeg har ovnen på 220 grader og bruker nest nederste rille når jeg steker kakene. Hold øye med dem og ta dem med en gang de begynner å få litt farge.