søndag 15. november 2009

Skarvemiddag - ikke en skarve middag, akkurat!

Himmalaya, så forspist jeg er! Bra jeg kom meg på padletur i dag og fikk rast litt fra meg; Os - Vinnes i Fusa TR i solskinn og nokså mye bølger....

I går gjorde vi det - laget skarvemiddag med forrett, to hovedretter og en vanvittig dessert. 7 timer tok det og gøy var det hele tiden.....

Fra Skarvemiddag

Mitt bittelille kjøkken ble invadert av en ekte kokk, en fotograf og tre kule damer, inkludert meg selv - selvfølgelig. I to dager hadde jeg skurt og styrt for å få kjøkkenet i stand. Helt rent og pent, et lass med nye kluter og håndklær, flere nye forklær og masse nytt servise til alle rettene.... + en raus bukett med roser til å dekorere bordet med. Ingen vits i god mat uten vakkert bord!!

Fotografen fant seg fort til rette på fryseren i hjørnet.

Fra 2009 11 14


Kokken er Per-Kristian Valland som til daglig arbeider med å lære andre kokker å lage mat av fisk og annet godt fra havet. Jeg traff ham i et møte rett etter at jeg hadde skutt skarven min og klarte jo ikke holde kjeft, så da oppdaget vi jo at vi begge jakter skarv fra kajakk og jeg booket ham prompte til en middag hjemme hos meg med mine jaktkamerater.

Per-Kristian kom klokken 2 og det gjorde gjestene også. Han hadde med seg masse kniver, boller og utstyr. I tillegg hadde han handlet for meg. Du tror kanskje at det gjorde at jeg ikke behøvde forberede meg - men som sagt krevdes det en del vasking og logistikkarbeid - for ikke å snakke om scenografi for å sikre rett stemning i denne matopplevelsen. De viktigste råvarene hadde vi skaffet selv: 2 skarv, en kvinand, en stor lange og en medium knurr.... I tillegg til masse hjemmeplukket sopp, bringebær og bjørnebær. For ikke å snakke om pågangsmot og godt humør.

PK satte gjestene mine i sving: Mange retter skulle lages på en gang.Menyen var omtrent sånn (jeg har ikke helt forstått de franske glosene...)

Fiskesuppe av knorr med tang og asiatisk tilsnitt
Lange med grønn dyne på en seng av bønner og fennikkel, + bernaise
Skarv på tre måter, and på en
Himmelsk bringebærterte med bringebærsorbet (spis til du sprekker)

Det foregikk så mye på en gang at jeg fikk ikke med meg alt sammen. Jeg prøver å redegjøre for det her ved å vise bildene for hver enkelt rett med tekst. Kanskje jeg klarer å utdype det når jeg har fått orden på oppskriftene?

Forretten, fiskesuppen, gikk meg hus forbi - men den var god. Suppen ble kokt på deler av langen og så knurren. Fileten fra knurren ble gode munnfuller i suppen. I suppen var det hjemmeplukket tang som fungerte som relativt kraftig krydder. Gjett om vi skal plukke tang til våren!


Deretter kom en nydelig rett av lange. Jeg bet meg merke i fileteringen og fikk ikke med meg alt det andre:

Fra 2009 11 14

Fisken ble delt i passe stykker og stekt i stekovnen i et par minutter. Sausen gjorde utslaget. Jeg synes igrunnen dette var den beste retten og nå var jeg faktisk mett før vi kom til skarven....

Til slutt kom altså en bringebærterte som var stappfull av vanilje, samt bringebærsorbet. Ojojoj, så godt!
Til skarven hadde vi noe med potet som ble bakt inn i butterdeig. Dette ble skåret vakkert på skrå og varmet opp igjen sammen med skarvebrystene rett før servering.


På dette tidspunktet (altså etter 7 timer!) var jeg så sliten at jeg ikke oppdaget at jeg glemte å fotografere. Desserten får bli et minne vi har i hjertet (magen?) og ikke på bilde....

Fra 2009 11 14

Dette var en middag med bare farris. Jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde gått om vi hadde inntatt alkohol. Vi hadde neppe kommet til skarven...

Takk for maten som kom fra naturen rundt oss og takk til kokken som delte både oppskrifter og jakterfaringer i 7 hele timer på en lørdag! Dette gjør vi omigjen om ikke veldig lenge.